lördag, 16 januari 2016 12:06

Metroid

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(0 röster)

Januari månads retroartike.

Långt innan Lara Croft och Aya Brea blev världsberömda spelhjältinnor gav sig Samus Aran ut på äventyr i NES-klassikern Metroid.

METROID

NINTENDO . NES . 1986

box metroidFrån början var Metroid ett av de få spelen till Famicon Disk System, en japansk diskettbaserad version av Nintendos 8bits-konsol. Trots att spelet fick ett ganska svalt mottagande i hemlandet bestämde sig Nintendo att släppa en kassettversion av det i USA. Tillsammans med Kid Icarus blev spelet det allra första som hade lösenord och silveromslag och bara en sådan sak räckte för att det skulle uppmärksammas. Snart insåg de miljontals NES-ägare dessutom att spelet var en imponerande kombination av science fiction, shoot ''em up och äventyr, och det dröjde inte länge förrän Metroid tillhörde Nintendos mest populära titlar.

Hela äventyret utspelar sig på planeten Zebes som befolkas av fruktansvärda rymdvarelser. Huvudpersonen Samus Aran får i uppdrag av den federala polisen att förstöra Moderhjärnan, som sägs ge liv åt alla dessa varelser, och det enda hon har till sin hjälp är de vapnen och föremål som fins utplacerade å olika delar av planeten.

Metroid är till viss del upplagt som ett traditionellt shoot 'em up, men det är mer Zelda-inspirerande äventyrsinslagen som gör det så bra. Zebes är en enorm planet och banornas miljöer är varierande både till struktur och utseende. På samma sätt som i Zelda innebär varje nytt föremål att man kan komma vidare till tidigare outforskade platser, som i sin tur leder till ytterligare användbara uppgraderingar.

De två minibossarna Ridley och Kraid tillhör historiens mest klassiska och det är först när Samus Aran har besegrat dem som hon slutligen kan ta sig till den del av Zebes där Moderhjärnan befinner sig.

Metroid resulterade inte bar i två uppföljare, utan har även inspirerat andra speltillverkare. Tyska Factor 5 har sagt att de aldrig kommit på idén till Turrican-spelen om det inte vore för Metroid. Och när man spelar Castlevania: Symphony of the Night till PlayStation är det inte svårt att se vilken spelserie som har lagt till grund för hela spelupplägget.

En av de vanligaste frågorna som Shigeru Miyamoto får under intervjuer är när en Nintendo 64-version av Metroid egentligen kommer. Varje gång svarar Miyamoto att inte vet, och med tanke på att spelets producent Gumpei Yokoi gick bort förra hösten (hösten 1997) är chansen inte särskilt stor att det över huvud taget kommer någon mer del i serien.

Men spelutvecklare kommer förmodligen fortsätta att influeras av Samus Arans äventyr. Och vi kommer definitivt fortsätta att spela dem.

Bilder

Läs 1416 gånger
Mer i denna kategori: Metal Gear »

Veckans fråga

Inga resultat hittades.

Kalender

ti on to fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31